Klinkende overwinning voor EKC

Foto: Emma Postma (links) feliciteert zus Rebecca met de 5-0.

Klinkende overwinning voor EKC

De voetbaldames van EKC (Eenrum/Kloosterburen) traden zaterdag 12 november op sportpark Eenrum aan tegen het nog puntloze Helpman 2 uit Groningen. Na drie opeenvolgende nederlagen (inclusief het bekerduel tegen Helpman 1) moest er nu toch weer eens gewonnen worden. Pupil van de wedstrijd Vera van Dijk van de MO-11 liet zien hoe het moest. En onder leiding van scheidsrechter T.E. de Haan uit Eenrum begon dat al gelijk goed in de 1e minuut.

Ten opzichte van Sarah Rijzinga werd binnen de beruchte lijnen obstructie gepleegd waarna de bal op de stip kwam. Rijzinga maakte dit klusje zelf af: 1-0. EKC rook meer maar moest zeker oppassen voor het uitkomen van Helpman. Toch waren de betere kansen voor EKC. In de 9e minuut was het wederom raak. Nicky Knol werd aangespeeld, snelde naar het Helpman-doel en knalde de 2-0 binnen. Helpman probeerde wat terug te doen maar de EKC-defensie onder leiding van libero Wendy Reitsma en keepster Irene Bos, die de geblesseerde Nikki Werkman verving, gaven niets weg. Het was wederom de thuisploeg dat haar voorsprong in de 12e minuut verder uitbreidde. Na een combinatie tussen Johanna van de Steeg en Nicky Knol kreeg laatstgenoemde de bal bij Sarah Rijzinga die doorging en de 3-0 op het scorebord zette. Daarna drong EKC nog meer aan en kreeg het verscheidene kansen. Het afwerken was echter het probleem. Wel werd er gescoord in de 18e minuut toen Rebecca Postma Sarah Rijzinga bereikte die scoorde maar deze werd wegens een discutabele buitenspelsignaal afgekeurd. Wel liet EKC Helpman soms ver komen maar dit leverde geen averij op. Doordat het zelf ook geen treffer meer wist te plaatsen werd 3-0 ook de ruststand.

Ook in de tweede helft was EKC heer en meester. Het liet soms wel steken vallen maar Helpman was niet bij machte om hier gebruik van te maken. In de 57e minuut werd Johanna van de Steeg vervangen door Marije Roelink. De gastdames kregen ook nu veel kansen maar vooralsnog schortte het aan de afwerking. Het duurde dan ook tot de 61e minuut eer er weer een doelpunt viel. Rebecca Postma vond Nicky Knol die opnieuw op snelheid door de Helpman-defensie stoof en de 4-0 op haar naam zette. Van Helpman kwam niet veel meer. Een minuut later werd Judith Zuidersma gewisseld ten faveure van Marlies Tammens. EKC bleef aandringen. Amber Meijer werd in de 70e minuut naar de kant gehaald voor de van een blessure terugkomende Emma Postma. Een minuut later was het weer raak. Marlies Tammens gaf van links de voorzet die Emma Postma liet doorgaan zodat zus Rebecca de 5-0 kon maken. Hierna waren er nog wel meer kansen maar deze werden niet meer benut. Van Helpman kwam op een paar halfslachtige pogingen na al helemaal niets meer zodat 5-0 ook de eindstand werd en EKC met een zeer tevreden gevoel van het veld stapte. Na een serie nederlagen waren er nu eindelijk weer punten gepakt. Komende zaterdag gaat het uit naar GVAV-Rapiditas in Groningen.

EKC – Helpman 2 5-0 (3-0). 1. Sarah Rijzinga 1-0 (pen.); 9. Nicky Knol 2-0; 12. Sarah Rijzinga 3-0; 61. Nicky Knol 4-0; 71. Rebecca Postma 5-0.
Scheidsrechter: T.E. de Haan (Eenrum)
EKC: Irene Bos, Nicky Knol, Judith Zuidersma (62. Marlies Tammens), Marije Roelink, Joni Lukkien, Desie Tjoelker, Amber Meijer (70. Emma Postma), Wendy Reitsma, Iris Knol), Sarah Rijzinga, Johanna van de Steeg (57. Marije Roelink).

Foto: Emma Postma (links) feliciteert zus Rebecca met de 5-0.