EKC start met nederlaag

De voetbaldames van EKC startten zaterdag 23 september de competitie met een thuiswedstrijd op sportpark “Westerklooster” tegen de Friese dames van v.v. Oerterp uit Ureterp. Onder leiding van scheidsrechter H. Struiksma nam Oerterp het heft in handen en speelde het de bal lekker rond. Bij balverlies zette het EKC direct weer onder druk. EKC probeerde wel wat terug te doen maar moest toezien dat Oerterp in de 16e minuut de leiding nam. Een steekpass bereikte Bernou Hijlkema die haar ploeg op 0-1 zette.

De gasten bleven aandringen en kregen kansen. Vooreerst lag keepster Maaike Adema een treffer in de weg of werd de verkeerde kant van het aluminium geraakt. EKC deed wel pogingen maar deze sorteerden geen effect. In de 31e minuut viel Noor Veldink uit en werd vervangen door Marlies Tammens. Nadat Emma Postma na een pass van Tammens naast schoot sloeg Oerterp in de 34e minuut wel toe. Yentle Roffel speelde zich vrij, de defensie van EKC greep  niet adequaat in en keepster Adema was kansloos: 0-2. Oerterp nam hierna was gas terg waardoor er voor EKC wat ruimte kwam. Vlak voor de rust leek Chantal Hofman de aansluitingstreffer te maken maar Oerterp-keepster Anouk de Haan verhinderde dit. De ruststand bleef 0-2.

Na de rust besliste Oerterp al na een minuut min of meer de wedstrijd toen het door Maxime de Vries na aangespeeld te zijn door Bernou Hijlkema de 0-3. Vier minuten plofte ook de 0-4 binnen door Maxime de Vries en was de wedstrijd gespeeld. Oerterp hoefde niet meer en drong niet meer zo aan. In de 57e minuut kwam Judith Zuidersma – terug van vakantie – erin voor Ann Hazenberg. EKC probeerde nog wat terug te doen maar een vrije trap van Amber Meijer kreeg geen vervolg, Nicky Knol strandde in de defensie en de eerder genoemde Meijer was net niet snel genoeg na een voorzet van Judith Zuidersma. Coach Wierenga wisselde nogmaals. Iris Knol en Marjon Bos werden er in de 65e minuut uit gehaald ten faveure van Sanne Werkman en Inge Mulder. Nadat Amber Meijer nog op de keepster stuitte en ook een poging van Judith Zuidersma geen vervolg kreeg was het laatste woord aan Oerterp dat middels Maike Visser in de 83e minuut de eindstand op 0-5 bepaalde. Zaterdag 7 oktober speelt men wederom thuis tegen VEV’67 uit Leek.

EKC – Oerterp 0-5 (0-2). 16. Bernou Hijlkema 0-1; 34. Yentle Roffel 0-2; 46. Maxime de Vries 0-3; 50. Maxime de Vries 0-4; 83. Maike Visser 0-5.
Scheidsrechter: H. Struiksma (Kloosterburen)
EKC: Rebecca Postma, Nicky Knol, Emma Postma, Desie Tjoelker, Noor Veldink (31. Marlies Tammens), Marjon Bos (65. Inge Mulder), Maaike Adema, Amber Meijer, Chantal Hofman, Iris Knol (65. Sanne Werkman), Ann Hazenberg (57. Judith Zuidersma).

Foto: Amber Meijer in “gevecht” om de bal; Rebecca Postma wacht af.