Eerste punten voor EKC

In Assen pakten de damesvoetballers van EKC (Eenrum/Kloosterburen) zaterdag 8 oktober de eerste drie punten. De tegenstander van die dag was het thuisspelende Asser Boys. Op een zwaar zanderig veld werd de basis voor de overwinning al in het eerste kwartier gelegd. EKC startte met een bliksemoffensief en stond na een minuut al op een voorsprong. Eerst stuitte Sarah Rijzinga nog op de keepster maar de mee opgekomen Rebecca Postma schoot alsnog de 0-1 binnen. Twee minuten later lag ook nummer twee al in het net. Judith Zuidema was de voorgeefster waarna nu Sarah Rijzinga de 0-2 voor haar rekening nam.

De thuisploeg probeerde wel wat terug te doen maar het was nu de fase voor EKC. In de 10e minuut kreeg Rebecca Postma de bal voor haar voeten en aarzelde niet: 0-3. Echter een minuut later sloeg Asser Boys terug toen ze even teveel ruimte kreeg: 1-3. Daarna wilde EKC meer maar dat lukte niet zo. Aan de andere kant gaf Asser Boys ook niet op en het was mede aan het uitstekende keeperswerk van doelvrouwe Irene Bos te danken dat de schade beperkt bleef. Wel speelde Asser Boys behoorlijk fysiek iets waartegen de warrig fluitende scheidsrechter nauwelijks of niet tegen optrad. Na een half uur kon Noor Veldink niet meer verder en werd vervangen door Nicky Knol. Even leek Asser Boys naderbij te kruipen toen ze in de 41e minuut scoorde maar dit doelpunt werd wegens buitenspel afgekeurd. Zo stond het bij de rust nog 1-3.

Ook na de rust was het spelbeeld hetzelfde. De thuisploeg gaf niet op en drong wel aan maar wederom met zeer fysiek spel. Ook nu wisten de EKC-defensie en keepster Bos alle gevaar af te wenden. Zelf was EKC ook meerdere malen bij een treffer maar vooralsnog wilde dat niet lukken. Hoekschoppen van Sarah Rijzinga werden niet afgemaakt, Emma Postma schoot nog over en zus Rebecca liep vast op de keepster. Aan de andere kant kreeg Asser Boys in momenten soms veel ruimte. Zo knalde een schot van hen in de 65e minuut op de lat. Vier minuten later werd de zege min of meer veilig gesteld. Nicky Bos, die al behoorlijk was aangepakt door de speelsters van Asser Boys, maakte gebruik van een blunder in de Asser verdediging en schoof de 1-4 binnen. In de 77e minuut konden Rebecca Postma en Desie Tjoelker niet verder en werden vervangen door Marije Roelink en Iris Knol. Twee minuten later sloeg EKC weer toe. Marije Roelink gaf de voorzet en Sarah Rijzinga schoot de 1-5 binnen. Asser Boys kwam nog één keer terug toen het in de 82e minuut nog op 2-5 kwam maar daar bleef het bij van Asser zijde. Wel gaf ze het nog niet op en bleef komen maar EKC wist haar van verder scoren af te houden. Zelf kwam het er ook niet meer door maar pakte met 2-5 wel de drie punten mee naar huis. Dit was duidelijk een teamprestatie dat helaas wel werd overschaduwd doordat Joni Lukkien met een zware knieblessure in de slotfase van het duel uitviel. Komende zaterdag wacht de thuiswedstrijd tegen Amicitia VMC uit Groningen, aanvang 13.00 uur sportpark Eenrum.

Asser Boys – EKC 2-5 (1-3). 1. Rebecca Postma 0-1; 3. Sarah Rijzinga 0-2; 10. Rebecca Postma 0-3; 11. Asser Boys 1-3; 69. Nicky Bos 1-4; 79. Sarah Rijzinga 1-5; 82. Asser Boys 2-5.
Scheidsrechter: Clubscheidsrechter Asser Boys
EKC: Joni Lukkien, Sarah Rijzinga, Irene Bos, Noor Veldink (30. Nicky Knol), Judith Zuidersma, Emma Postma, Nicky Bos, Rebecca Postma (77. Marije Roelink), Desie Tjoelker (77. Iris Knol), Johanna van de Steeg, Wendy Reitsma.

Foto: Judith Zuidersma feliciteert Nicky Bos na de 1-4.