EKC dames met opgeheven hoofd uit bekertoernooi

De voetbaldames van EKC (Eenrum/Kloosterburen) togen zaterdag 22 oktober naar Groningen voor de 2e bekerronde tegen eersteklasser Helpman. EKC maakte zich vooraf geen illusies maar was wel bereid haar huid duur te verkopen. Scheidsrechter E.C.Macbean, voor de heren van Eenrum 1 en Kloosterburen 1 geen onbekende, leidde de wedstrijd en floot op zijn eigen merkwaardige manier. Bij EKC ontbraken Nicky Bos en Iris Knol.

Helpman bleek al gauw de bovenliggende partij maar had de grootste moeite om er bij EKC door te komen. De gasten lieten de thuisploeg niet in haar spel komen doordat men het middenveld goed bespeelde waardoor Helpman vaak de lange bal moest hanteren. De defensie onder leiding van libero Wendy Reitsma en keepster Nikki Werkman hadden dan ook hun handen vol. De thuisploeg liet meerdere mogelijkheden liggen maar kwamen in de 16e minuut aan de leiding. Bij een actie van Helpman beschermde Wendy Reitsma haar lichaam maar kreeg de bal tegen haar armen. Scheidsrechter Macbean legde de bal gelijk op de stip en Helpman profiteerde: 1-0. EKC probeerde wat terug te doen maar moest zich toch hoofdzakelijk beperken tot verdedigen. Dat lukte wonderwel goed mede doordat keepster Nikki Werkman in uitstekende vorm verkeerde. Wel kreeg ze een tegenslag toen Emma Postma in de 27e minuut geblesseerd uitviel. Noor Veldink werd haar vervangster. Een duidelijke buitenspeldoelpunt in de 35e minuut leidde tot 2-0 omdat scheidsrechter Macbean het vlagsignaal van grensrechter Henk Struiksma wegwuifde. Sporadisch dook EKC even voor het doel van Helpman op. Zo dreigde Judith Zuidersma even en werd een vrije trap van Wendy Reitsma gepakt door de keepster. Zo stond het bij de rust nog 2-0. In de rust werd Amber Meijer gewisseld voor MO17-speelster Anouk Faber.

Ook in de tweede helft was Helpman natuurlijk de bovenliggende partij maar het lukte EKC aardig goed om hun spel te ontregelen. Inzetten gingen over of naast of stuitten op keepster Werkman. In de 55e minuut kwam Joni Lukkien er in voor Marije Roelink. Vier minuten later rondde Helpman een mooie aanval fraai af: 3-0. Dit was volgens EKC eigenlijk de eerste echte veldgoal. Verder bleven de Noord-Groningers de stadjers aardig goed tegen houden. De ingevallen Noor Veldink kon na de 68e minuut ook niet verder en werd op haar beurt vervangen door Marlies Tammens van dames 2. Toch waren er ook wel enkele kleine kansen voor EKC. Naast de corners van Sarah Rijzinga die allen geen vervolg kregen raakte Judith Zuidersma nog het zijnet. Verder was de keepster van Helpman net iets sneller bij de bal dan Sarahb Rijzinga. Het was uiteindelijk Helpman dat in de 89e minuut toch een gaatje vond en op 4-0 kwam. In de 90e minuut was Nicky Knol ongelukkig in het afstoppen van een Helpman-aanvalster en kreeg een strafschop tegen die er ook inging: 5-0. Hier bleef het bij en kan EKC zich nu weer richten op de competitie. De gasten speelden naar vermogen een goede wedstrijd en beide coaches waren dan ook tevreden. Komende zaterdag wacht de uitwedstrijd eveneens weer in Groningen tegen de studentes van GSVV The Knickerbockers 3.

Helpman – EKC 5-0 (2-0). 16. Helpman 1-0 (pen.); 35. Helpman 2-0; 59. Helpman 3-0; 89. Helpman 4-0; 90. Helpman 5-0 (pen.).
Scheidsrechter: E.C. Macbean (KNVB)
EKC: Sarah Rijzinga, Irene Bos, Nicky Knol, Judith Zuidersma, Emma Postma (27. Noor Veldink, 68. Marlies Tammens), Rebecca Postma, Marije Roelink (55. Joni Lukkien), Desie Tjoelker, Amber Meijer (46. Anouk Faber), Wendy Reitsma, Nikki Werkman.

Foto: Keepster Nikki Werkman brengt redding.

Met vriendelijke groeten, Jitse Drent