EKC VR1 begint 2023 goed

De voetbaldames van EKC zijn het nieuwe jaar goed begonnen. Zaterdag 21 januari waren de dames van het lager geklasseerde Glimmen te gast op sportpark Westerklooster te Kloosterburen. Na wat aftastend voetbal was het de thuisploeg dat in de 7e minuut toesloeg. Sarah Rijzinga vond Irene Bos die de 1-0 binnen schoot. EKC wilde meer maar moest wel oppassen voor de pogingen van de gasten. Gelukkig was keepster Nikki Werkman alert en voorkwam zij erger. In de 22e minuut verdubbelde EKC haar voorsprong. Emma Postma vond nu Sarah Rijzinga die binnen de beruchte lijnen onreglementair werd afgestopt. Een goed leidende scheidsrechter R. Wierenga legde de bal op de stip waarna Rijzinga deze zelf verzilverde: 2-0. Hierna was EKC de bovenliggende partij en kreeg het mogelijkheden de score verder uit te bouwen. Helaas lukte dat niet zo want Rebecca Postma, Sarah Rijzinga en Irene Bos waren onfortuinlijk. Van Glimmen kwam al helemaal niets meer zodat 2-0 ook de ruststand werd. In de rust werd Johanna van de Steeg gewisseld voor Marije Roelink.

In de tweede helft controleerde EKC de wedstrijd. Glimmen kwam er – op enkele pogingen na – nauwelijks aan te pas. De kansen regen aaneen maar het schortte helaas aan de afwerking. Wel dient opgemerkt te worden dat de invalkeepster van Glimmen – een veldspeelster die de eerder uitgevallen vaste keepster verving – in bijzondere goede vorm verkeerde want menig bal die al een doelpunt leek te worden werd door haar gekeerd. In de 54e minuut kwam Noor Veldink erin voor Rebecca Postma. In de 65e minuut voorkwam keepster Werkman door goed uitkomen de enigste serieuze aanval van Glimmen. Helaas lukte het EKC niet om haar voorsprong te vergroten. Joni Lukkien maakte in de 81e minuut plaats voor 2e elftalspeelster Marlies Tammens, die net met haar team met 5-0 had gewonnen van VVK 3. Uiteindelijk lukte het EKC om in de 83e  minuut een gaatje te vinden. Marije Roelink bracht de bal voor het doel alwaar Judith Zuidersma deze raak schoot: 3-0. Hier bleef het bij maar gezien de vele kansen zou een hogere uitslag zeker tot de mogelijkheden kunnen behoren. Zaterdag 4 februari maakt SV Lycurgus uit Groningen haar opwachting in Kloosterburen (14.00 uur).

EKC – Glimmen 3-0 (2-0). 7. Irene Bos 1-0; 22. Sarah Rijzinga 2-0 (pen.); 83. Judith Zuidersma 3-0.
Scheidsrechter: R. Wierenga (Kloosterburen)
EKC: Irene Bos, Desie Tjoelker, Nicky Knol, Judith Zuidersma, Joni Lukkien (81. Marlies Tammens), Nikki Werkman, Emma Postma, Wendy Reitsma, Sarah Rijzinga, Rebecca Postma (54. Noor Veldink), Johanna van de Steeg (46. Marije Roelink).

Foto: Judith Zuidersma en Sarah Rijzinga zien hun poging gestopt.